- Dette var som forventet. Vitenskapelige undersøkelser gjennom 40 år og gjentatte undersøkelser fra fagmyndigheter i mer enn 90 land har vist at aspartam er trygt, sier Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

- Likevel er det selvfølgelig en god nyhet at verdens ledende fagmiljø på matsikkerhet enda en gang bekrefter konklusjonen, sier Fuglum.

- Norske brusprodusenter har i en årrekke samarbeidet tett med myndighetene for å bidra til å redusere folks inntak av sukker. Å flytte konsum fra sukkerholdig brus over til brus med søtningsmidler har vært et viktig og veldig vellykket tiltak for den norske folkehelsen, fastslår Fuglum.

I 2022 hadde sukkerfri brus en markedsandel på 66 % i Norge, tall som vekker internasjonal oppsikt. Vi kjenner ikke til noe annet marked som har en så høy andel sukkerfri brus.

- Hvis vi skal holde takten i sukkerreduksjon oppe, er vi avhengige av at folkehelsemyndighetene fortsatt støtter arbeidet. JECFAs tydelige konklusjon er sånn sett en betryggende melding.

Kontakt Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen
40215198 / erlend.fuglum@bryggeriforeningen.no

En oppsummering av WHOs undersøkelser kan leses på denne linken: https://cdn.who.int/media/docs/default-source/nutrition-and-food-safety/july-13-final-summary-of-findings-aspartame.pdf?sfvrsn=a531e2c1_5&download=true