I samarbeid med Stiftelsen Norsk Mat har Bryggeri- og drikkevareforeningen analysert hvordan det står til med verdiskapingen fra norske småskalabryggerier.

Analysen ser på omsetningen fra og med august 2022 til og med juli 2023.

Bekymret for de minste ølbryggeriene

- Tallene viser godt hvorfor vi er bekymret særlig for en del av de minste ølbryggeriene, sier Erlend Vagnild Fuglum i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Han viser til at småskala ølsalg har en total volumnedgang på 10,3 prosent. Salgsvolumet på 10,6 millioner liter er det laveste som er registrert etter at denne analysen ble gjort første gang i 2019.

- Det siste året har vi sett tydelige tegn på at folk strammer livreima, og på ølmarkedet innebærer det at folk oftere velger billigvarianter. Samtidig rammes produsentene av økte priser på råvarer, emballasje, transport og strøm og en veldig uheldig kronekurs. Interne analyser viser at et femtitalls av de minste bryggeriene har hatt til dels betydelig salgssvikt i hele perioden 2020-2023, sier Fuglum.

Den totale omsetningen fra norsk småskalaøl økte likevel med 8,5 prosent i samme periode, og endte på om lag 2,49 milliarder kroner. Veksten i omsetning skyldes i hovedsak prisveksten i 2022/23.

Du kan lese hele analysen av verdiskapingen fra småskalabryggeriene her (PDF, 663KB), og en rapport som ser på omsetningen av både mat og drikke her