Bryggeriene må få selge eget sterkøl direkte fra bryggeriet
Å la produsenten beholde større deler av verdiskapingen sikrer det store mangfoldet av bryggerier og den næringsvirksomheten de representerer i hele Norge.
Dette er saken
Alkohol kan kun selges gjennom offentlig regulerte salgskanaler. I dag kan øl sterkere enn 4,7 % kun selges gjennom Vinmonopolet eller serveres fra restauranter og utesteder.
De siste 15 årene har det vært stor vekst i antall bryggerier, og i dag brygges det på mer enn 150 anlegg over hele landet. Mange ligger i distriktskommuner og er en del av helhetlige lokale mat- og opplevelsestilbud. Det er knallhard konkurranse om å slippe til i hyllene eller i utelivet. Dette fører til stort press på marginer som gjør det krevende å få god økonomi.
Muligheten til begrenset direktesalg fra eget bryggeri er viktig for bransjen:
- Det vil bidra til å sikre mangfoldet av bryggerier, med produksjon i alle deler av landet.
- I tillegg til å sikre arbeidsplasser i selve produksjonen, styrker det også den større verdikjeden på de stedene der bryggeriene er en viktig del av et totaltilbud som trekker til seg besøkende og turister.
- Selv om muligheten vil gjelde likt for alle produsenter, vil endringen bety mest for de minste og mellomstore bryggeriene.
Bransjen ønsker å hegne om Vinmonopolet som alkoholpolitisk instrument og en viktig salgskanal for bransjen. Derfor ønsker vi ikke fullt frislipp, og ønsker heller ikke å grensen for hvor sterk alkohol man kan selge i dagligvare.
Å gi bryggeriene mulighet for direktesalg av egenprodusert sterkøl ikke vil utfordre polets stilling slik vi ser det. Standpunktet underbygges i en juridisk utredning fra advokatfirmaet Kluge fra april 2021. Den samme utredningen fastslår at EØS-avtalen ikke er til hinder for å endre loven slik bransjen ønsker.
Utredningen peker på noen sentrale forutsetninger for en lovendring – først og fremst at detaljistbevillingen for sterkølprodusenter er begrenset:
- Produsentene kan kun selge egenprodusert øl
- Ølutsalget må skje fysisk på produksjonsstedet, i eller like ved bryggeriet
- Det kan knyttes en kvantitativ begrensning til salet, for eksempel et maksimalt årlig salg gjennom denne kanalen på 15 000 liter per bryggeri
- En forutsetning for ordningen er ellers at Vinmonopolet fortsatt kan selge sterkøl i sine butikker, og at lovendringen ikke berører polets salgsbevilling
Bryggeri- og drikkevareforeningen jobber for en ordning som skal gjelde likt for alle bryggerier. Vi lever godt med å sette et «tak» på hvor mye man kan selge direkte fra bryggeriet hvert år.
Med tanke på den politiske risikoen fastslår utredningen at hvis ordningen mot formodning likevel skulle være i strid med EØS-retten, så er den sannsynlige konsekvensen så enkelt som at Norge må reversere endringen – altså gå tilbake til dagens lovverk.
Bryggeri- og drikkevareforeningen mener:
Når et bryggeri får selge sterkøl direkte til de som besøker bryggeriet så beholder produsenten hele verdiskapingen av produksjonen og salget. Mange produsenter sliter med marginene, og dette vil være et viktig bidrag til å sikre det store mangfoldet av bryggerier over hele landet. Med en volumbegrensning på salg per bryggeri sikrer vi samtidig at endringen ikke utfordrer den vellykkede norske alkoholpolitikken.