Det har aldri før blitt solgt så mye øl som mars i år. Også brusprodusentene kunne juble for tidenes høyeste brussalg på en enkelt måned. Salget av drikkevarer totalt sett ble dermed bedre enn mange normale sommermåneder.

- Noe av årsaken er at folk tok påskeferien hjemme i Norge. Men den klart viktigste forklaringen er at grensehandelen mot Sverige falt bort, sier foreningens direktør Erlend Vagnild Fuglum. Han peker på at mange i normalår har gjort innkjøp til påsken i shoppingsentrene over grensen. I tillegg har skjærtorsdagshandelen i Sverige vært en av årets store utfartsdager.

Fasit etter ett år med korona
Med mars-tallene inne kan foreningen gjøre opp resultatene etter ett fullt år med korona. Fasit er at det totale ølsalget de siste 12 månedene har økt med 11,9 % og at brussalget økte med 24,8 %.

Rekordsalg av øl og brus under korona: Øl +12 %, brus +25%

- Vi gleder oss over gode tall, men feiringen kommer med en bismak. Alt tyder på at den unormalt store grensehandelen har vært enda større enn vi fryktet, sier Erlend Vagnild Fuglum.

Arbeidsgiverorganisasjonen Svensk Handel har nylig publisert en rapport som underbygger det samme. Rapporten anslår at nordmenn la igjen 18 milliarder kroner i grensehandel i Sverige i 2019. Det er flere milliarder høyere enn tidligere anslått.

Etterlyser politiske grep
Nå etterlyser foreningen grep for at norske forbrukere skal fortsette med å handle øl og brus i Norge når grensene etter hvert åpner igjen.

- Fortsatt er avgiftene på typiske grensehandelsvarer mye høyere i Norge enn i Sverige, og vi frykter at køen på E6 vil bli lang på åpningsdagen. Tusenvis av nordmenn har fått nye jobber som følge av at vi handler her hjemme. Mange arbeidsplasser og høy verdiskaping står på spill om vi ikke tar grep og reduserer avgiftsforskjellen mot Sverige nå i revidert nasjonalbudsjett, sier Fuglum.

Flere undersøkelser underbygger at alkoholkonsumet ikke har økt tross det økte salget.
- Vi drikker ikke mer, men kjøper det vi drikker her i Norge, på nærbutikken og Vinmonopolet i stedet for i Strømstad eller på taxfreeutsalget på Gardermoen, konstaterer Fuglum. 

Salgstall for øl og brus mars 2021
ØL Salgsutvikl. Vol. mars 2021 Vol. mars 2020
Øl totalt 44,2 % 29 858 553  20 710 390
Øl dagligvare, kiosk, bensin 48,3 % 24 315 228 16 398 938
Øl uteliv/servering og vinmonopol -50,3 % 768 325 1 545 347
(Salgstallene fordelt på salgskanal inkluderer ikke alt importert øl, derfor avvik på totaltallene)
BRUS Salgsutvikl. Vol. mars 2021 Vol. mars 2020
Brus totalt 36,6 % 61 974 320 45 382 074
Brus dagligvare 38,7 % 57 596 966 41 540 664
Brus uteliv/servering 2,5 % 2 880 549 2 810 901
Brus kiosk og bensin 45,2 % 1 496 805 1 030 509
Ett år med korona: Salg av øl og brus siste 12 måneder
  Salgsutvikl.    Vol. siste 12 mnd Vol. forrige 12-mnd per.
Øl totalt 11,9 % 282 639 553 252 534 789
Øl dagligvare, kiosk, bensin 28,3 % 258 673 591 201 550 127
Øl uteliv/servering og VP -53,0 % 23 965 962 50 984 662
BRUS Salgsutvikl. Vol. siste 12 mnd Vol. forrige 12-mnd periode
Brus totalt 24,8 % 575 868 926 461 577 049
Brus dagligvare 32,2 % 522 456 993 395 277 962
Brus uteliv/servering -25,1 % 35 999 150 48 034 217
Brus kiosk og bensin -4,7 % 17 412 783 18 264 870