Hittil i år er andelen sukkerfri brus i Norge på 61 prosent. I april var andelen helt oppe i 63,7 prosent.

For vel to år siden brøt de norske brusprodusentene alt samarbeid med myndighetene om sukkerreduksjon, etter at brusavgiften ble økt med over 40 prosent. Samtidig lovte brusprodusentene å fortsette sitt arbeid med å få ned sukkerforbruket.

- Vi har levert, sier Hege Ramseng, kommunikasjonssjef i Bryggeri- og Drikkevareforeningen. – Mens myndighetene skremte nordmenn til Sverige for å hamstre brus, har bransjen i Norge jobbet systematisk med produktutvikling og kampanjer i nært samarbeid med handelen. Det har gitt resultater.

Generaldirketøren i UNESDA, Nicholas Hodac, sier: - Denne milepælen illustrerer viktigheten av innovasjon og samarbeid med andre interessenter for å drive forbrukerendring. Det understreker også den positive rollen brusbransjen kan spille for å hjelpe mennesker til å ta sunnere valg og redusere kaloriinntaket som en del av et balansert kosthold.