Grensehandel-stopp redder drikkevarebransjen
Salget av drikkevarer i utelivet – både med og uten alkohol – har falt som bly under koronakrisen. For øl er salgssvikten på 77 prosent, brus 55 prosent og flaskevann 64 prosent. Samtidig har salget i dagligvarehandelen økt betydelig.

Bryggeri- og drikkevareforeningen er ikke i tvil om hva som redder bransjen gjennom krisen: - Full stopp i grensehandelen har ført til at folk handler i Norge framfor i Sverige, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng. - Dette sier mye om hvordan grensehandelen rammer norske bedrifter og arbeidsplasser i normale tider.
Ølsalget i Norge falt med fire prosent i løpet av mars og april. Dette er mindre enn bransjen fryktet da landet ble stengt ned 12. mars. I samme periode økte salget av brus med to prosent, vann med tre prosent og energidrikker med 14 prosent, mens salget av sider var på nøyaktig samme nivå som i 2019.
Tendensen bekreftes av Vinmonopolet: I april solgte polet 31 prosent mer øl enn samme måned i 2019.
Men, understreker Ramseng: - Selv om stengte grenser demper krisen er situasjonen meget kritisk særlig for landets over 120 småskalabryggerier. Nesten halvparten av dem har fått salget redusert med over 40 prosent de siste to månedene. De er helt avhengig av salg til lokale utelivsaktører som stor sett ble steng ned, sier hun.
En prognose fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at småbryggeriene hadde 60 prosent redusert salg til utelivet i mars og april i år. Seks prosent økt salg i dagligvarehandelen kompenserer ikke for tapet i uteliv.
Samtidig har syv av de ca 120 småbryggeriene økt sitt salg under pandemien, fordi de har lyktes godt i dagligvarehandelen og med egne utsalg og i tillegg satset på hjemkjøring.
- Enkelte har problematisert dette med hjemkjøring av øl, sier Ramseng. - Salgstallene viser imidlertid at dette utgjør under en promille av det samlede ølforbruket. Alkoholpolitisk er tilbud om hjemkjøring en parentes, men næringspolitisk er det viktig etter som det i beste fall kan redde noen små gründerbedrifter fra konkurs, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng.