- Når 43 prosent sier at de vil handle mer i Sverige etter at matmomsen der er halvert, lyser varsellampene rødt, sier direktør Erlend Vagnild Fuglum. Det går frem av en nylig undersøkelse (PPTX, 3MB) utført av Sentio på oppdrag av foreningen.

Nye tall fra Statistisk sentralbyrå viser at nordmenn grensehandlet for rundt 2,5 milliarder kroner i første kvartal. Samtidig viser Sentios tall at over 70 prosent av dagsturene er planlagte handleturer. - Dette er ikke tilfeldige småturer, men bevisste valg drevet av norsk avgiftspolitikk, sier Fuglum.

Ifølge Fuglum er konsekvensene av handelslekkasjen store. - To av tre handler mer på dagstur enn på en vanlig storhandel i Norge. Avgiftsforskjellene som Stortinget vedtar, sender handel, arbeidsplasser og verdiskaping ut av landet.

Han reagerer på at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett ikke foreslår tiltak for å bremse trafikken over grensen.

- Høy grensehandel er ikke et naturfenomen, det er et resultat av politiske valg, sier Fuglum.